Interpress 1983, str. 210 + ilustracje , stan bdb-/db+ (lekko podniszczona obwoluta) Dzieje muzyki polskiej — to tytuł zobowiązujący, tymczasem oddawana do rąk Czytelników książka ma specyficzny i wymagający komentarza charakter. Powstała ona z inicjatywy Wydawnictwa według projektu i pod merytorycznym nadzorem prof. Tadeusza Ochlewskiego, przeznaczona zaś jest przede wszystkim dla czytelników zagranicznych, zainteresowanych muzyką polską. Nie jest to publikacja naukowa ani tym bardziej podręcznik historii muzyki — skromna objętość i popularyzatorski charakter książki skłoniły autorów do przeprowadzenia ostrej selekcji faktów, skutkiem czego obraz muzyki polskiej zarysowany na podstawie tej jednej lektury byłby zbyt ubogi i jednostronny. Zabrakłoby w nim zwłaszcza nie dość dokładnie zbadanych, a bezsprzecznie ważnych związków muzyki z innymi sztukami, filozofią, wreszcie dziejami gospodarczymi i politycznymi naszego narodu — wszystkie te zagadnienia zostały w książce ledwo zasygnalizowane. Poza głównym nurtem zainteresowań autorów znalazło się również wykonawstwo muzyczne. Ograniczenia te umożliwiły jednak koncentrację i przedstawienie w lapidarnej formie tematu najważniejszego — twórczości muzycznej. Każdy z autorów, realizując uzgodnione założenia, korzystał jednak z dość dużej swobody co do języka opisu i metody przedstawienia powierzonego mu obszaru dziejów naszej muzyki — stąd też poszczególne partie tej książki różnią się między sobą w sposób widoczny. Jednak każda praca o charakterze popularyzatorskim — a muzyki dotyczy to w największym stopniu — zawiera w sobie element subiektywny i eliminowanie go byłoby zabiegiem sztucznym, a chyba także niewykonalnym. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat dzieje muzyki polskiej znacznie się wzbogaciły — z jednej strony na skutek istnej lawiny odkryć nieznanych dzieł dawnych mistrzów, z drugiej zaś dzięki obfitemu i cennemu dorobkowi kompozytorów współczesnych. Nowe fakty pojawiają się i będą pojawiać nadal, dla uniknięcia nieporozumień trzeba więc zaznaczyć, że prace autorskie nad publikowanymi w pierwszym wydaniu tekstami zostały ukończone w roku 1975, dla potrzeb zaś drugiego wydania dokonano niezbędnych poprawek i uzupełnień w roku 1981. Spis rzeczy Od Autorów 7 Wprowadzenie Jerzy Waldorff Nauczanie 10 Orkiestry symfoniczne 12 Opery 13 Zespoły kameralne 15 Festiwale 17 Konkursy 20 Wydawnictwa, eksport — import 21 Fonografia 22 Archiwa i muzea 23 Muzyka dawna Ewa Obniska Od Chopina do Szymanowskiego Średniowiecze 28 W kręgu chorału gregoriańskiego 28 Początki polifonii 30 Muzyka polska schyłku średniowiecza Renesans 34 Początki renesansu 35 Rozkwit muzyki — apogeum polifonii Przełom stylu renesansowego 45 Lutniści 46 Muzyka organowa 48 Barok 50 Początek nurtu instrumentalnego Opera 53 Formy muzyki religijnej 54 Muzyka organowa 64 Oświecenie 67 Pierwsze opery polskie 68 Początki symfonizmu 72 U progu romantyzmu 74 Henryk Swelkień Początki XIX wieku 78 Fryderyk Chopin 80 Moniuszko — twórca narodowej opery polskiej 87 Spadkobiercy Chopina i Moniuszki 94 Pokolenie „Młodej Polski" 110 Nowa muzyka Karol Szymanowski — odnowiciel muzyki polskiej 117 Wirtuozi polscy XIX i początków XX wieku Grzegorz Michalski Do wybuchu drugiej wojny światowej 134 Muzyka w niewoli 140 Lata odbudowy 149 Nowe drogi 165 Lata 1965—1975 175 W poszukiwaniu nowej prostoty 189 Bibliografia (wybór) 198 Indeks nazwisk 199 Spis ilustracji 209
|