WSiP 1979, str. 2323, stan bdb (przykurzona) ISBN 83-02-00420-0 SPIS TREŚCI Wstęp, I. Z historii rozwoju poglądów na umysłowe wychowanie młodzieży w Polsce od XVI w. do 1812 r. 1. Model humanistycznego wykształcenia młodzieży w Polsce 2. Problem edukacji młodych pokoleń w świetle traktatów pedagogicznych uczonych polskich 3. Podstawowe gatunki polskiej literatury pedagogicznej XVII stulecia 4. Kon epcja kształcenia młodzieży polskiej w wieku oświecenia 5. Propozycje wychowania umysłowego młodzieży polskiej w programach z okresu Izby Edukacji Publicznej II. U podstaw metody problemowej w dydaktyce" literatury 2. Projekty umysłowej aktywizacji uczniów w dydaktyce literatury pierwszej połowy XIX stulecia 3. Tendencje w dydaktyce literatury polskiej na terenie Wielkiego Księstwa Poznańskiego 4. W kręgu nowych koncepcji dydaktycznych nauczycieli Królestwa Kongresowego i Galicji 5. Dorobek dydaktyki literatury polskiej do 1918 roku HI. Nauczanie aktywizujące w dydaktyce literatury okresu międzywojennego 1. W poszukiwaniu nowego modelu nauczania literatury 2. Heureza jako metoda rozbioru dzieła literackiego w szkole 3. Postulaty weryfikacji metody heurystycznej 4. Pod hasłami „szkoły pracy", „szkoły życia", „szkoły twórczej" IV. Formy zabiegów dydaktycznych w aktywizacji myślowej uczniów w latach 1945-1974 1. Ku wzorom „szkoły twórczej" dwudziestolecia międzywojennego 2. Dydaktyka uproszczonego działania 3. Metoda problemowa w nauczaniu literatury po roku 1945 V. Teoria problemu i jej realizacja dydaktyczna 1. Pojęcie problemu i sytuacji problemowej 2. Źródła działania czynników intelektualnych i pozaintelektualnych 3. Przyczyny hamujące rozwój metody problemowej w dydaktyce literatury 4. Zasady formułowania problemów dydaktycznych na podstawie utworów literackich 5. Teoria stosowania i rozwiązywania problemów Bibliografia wybór
|