WL 1981 str.230 stan db+ (przykurzona, podniszczona lekko obwoluta) ISBN 83-08-00578-0 ALEKSANDER JACKIEWICZ, krytyk i teoretyk filmu, autor książek podejmujących problemy związków i zależności literatury i filmu, w swej najnowszej publikacji koncentruje się na określeniu genezy i tożsamości kulturowej dzieła filmowego. Książka jest częścią szerzej pomyślanej Fenomenologii kina. W dalszych tomach autor podejmie problematykę dzieła filmowego i jego odbioru, rozwoju form, stylów, rodzajów i gatunków, a także zawartości treściowej kina. To ambitne zamierzenie nie mające precedensu w naszej filmowej literaturze jest kontynuacją dotychczasowej eseistyki autora i, jak on sam podkreśla, „sposobem rozmyślania nad kinem". OD AUTORA Część pierwsza: FILM JAKO KULTURA Rozdział I: FILM A POJĘCIE KULTURY 1. Film dziełem kultury 2. Odbicie rzeczywistości w filmie 3. Film jolko działanie 4. Kreacja w filmie 5. Człowiek i materia Rozdział II: PRZYKŁADY FILMU JAKO KULTURY 1. Griiffith (i Bunuel) 2. Burleska 3. Western Rozdział III: „PISMO OBRAZKOWE" 1. Lekcja Eisensteina 2. Jakim językiem jest film? Rozdział IV: SZTUKA „NIEWŁAŚCIWA" 1. Sztuka i film 2. Kulturowa estetyka filmu Część druga; JAK POWSTAJE FILM Rozdział l: PRZEMYSŁ SNU 1. Maszyna 2. Produkcja A. Manroe Stahr B. Dino De Laurentis Rozdział II: REŻYSER 1. Sprawa scenariusza 2. Reżyser jako mag 3. Fazy realizacji filmu 4. Reżyser i scenariusz Rozdział III: AKTOR 1. Reżyser i aktor 2. Aktor w teatrze i filmie 3. Aktor przed kamerą 4. Z teorii Pudowkina 5. Aktor w filmie współczesnym 6. Aktor naturalny 7. Gwiazda 8. Marlena Dietrich i Joseph von Sternberg Rozdział IV: SZTUKA OPERATORSKA 1. Operator obrazu . 2. Operator dźwięku Rozdział V: SCENOGRAFIA I MUZYKA 1. Dzieło scenografa 2. Muzyka dla filmu Rozdział VI: MONTAŻ 1. Montaż cięty 2. Montaż wewnątrz kadrowy Rozdział VII: SZTUKA REALIZACJI 1. Reżyser i ekipa 2. Realizacja dzieła jako dzieło
|