WZ CRZZ 1955, str. 188 stan db-dost (przykurzona podniszczona lekko okładka z ubytkiem - zdjęcie) ISBN Dekoracje, światło i dźwięk — na równi z innymi środkami, którymi posługuje się teatr — uwypuklają walory przedstawienia. Na scenach świetlicowych efekty dźwiękowe i świetlne stosuje się raczej rzadko. W wielu wypadkach używa się ich jedynie do zilustrowania dowolnie wybranych momentów sztuki, traktując w oderwaniu od jednolitej pod względem ideowym, logicznym, artystycznym — koncepcji utworu. Takie stosowanie światła i dźwięku zaciemnia, wypacza treść sztuki, a nieudolność samego operatora budzi czasami wesołość na widowni. Błędy wynikają przede wszystkim z braku fachowych wiadomości o przygotowaniu i ustawieniu dekoracji, to posługiwaniu się światłem i dźwiękiem na scenie. Wynikają także z braku odpowiednich urządzeń technicznych. Temu wszystkiemu może w dużej mierze zaradzić niniejsza książka. Opracowano ją na podstawie doświadczeń teatrów radzieckich i — wprawdzie jeszcze niewielkich — doświadczeń naszych zespołów świetlicowych. Wykorzystano w szczególności materiały z książki W. A. Popowa: „Zwu-kowoje oformlenije spektakla" i książki W,. S. Barkowa: „Swietowoje oformlenije spektakla". Książka zawiera — prócz ogólnych wskazówek dotyczących stosowania światła i dźwięku na scenie — opisy urządzeń, potrzebnych do wykonania najbardziej niezbędnych w teatrze świetlicowym efektów. Uwzględniono przy tym takie zwłaszcza urządzenia, które można wykonać we własnym zakresie — siłami aktywu świetlicowego. Umiejętność posługiwania się światłem i dźwiękiem, zaopatrzenie zespołów w niezbędne środki techniczne — będzie pożytecznym wkładem w rozwój świetlicowego teatru, odgrywającego ważną rolę w upowszechnianiu kultury. Wskazówki Hawryłkiewicza, jak projektować, przygotować i ustawiać dekoracje, przydadzą się niewątpliwie amatorom-scenografom teatrów świetlicowych, tym więcej, że liczne rysunki w tekście ułatwią czytelnikowi pracę nad zmontowaniem dekoracji. TREŚĆ Wstęp Część I — ŚWIATŁO Oświetlenie aktorów Oświetlenie grupy aktorów OŚWIETLENIE DEKORACJI Oświetlenie kotar Oświetlenie płaskich, maloiwanych dekoracji Oświetlenie przezroczystych i półprzezroczystych elementów dekoracji Oświetlenie wypukłych części dekoracji Oświetlenie plastycznych szczegółów dekoracji Oświetlenie krajobrazu, „horyzontu", pokoju EFEKTY ŚWIETLNE Światło na scenie jako sposób wywoływania wrażeń artystycznych Ogień sceniczny Pożar Śnieg, deszcz i woda Odtworzenie rozległej przestrzeni, nieba, obłoków, świateł i zjawisk atmosferycznych Ruch pociągu, samochodu, łodzi i okrętu Efekty świetlne *w scenach batalistycznych oraz w sztukach rozgrywających się w zakładach przemysłowych Część II — DŹWIĘK Główne przyrządy i instrumenty do wytwarzani dźwięków Bębny Tonowe płyty żelazne ODGŁOSY I DŹWIĘKI NATURY Wiatr Burza i deszcz Szum morza Pożar cDŹWIĘKI TRANSPORTU Transport konny Transport kolejowy Samochód, traktor, motocykl Okręty ODGŁOSY ZAKŁADÓW PRZEMYSŁOWYCH Dźwięki fabryki Hałasy budowlane HAŁASY BATALISTYCZNE Wystrzały i wybuchy Samoloty Czołgi Odgłosy kroków maszerującego oddziału wojska DŹWIĘKI ROŻNE Bicie zegara Stukanie Skrzypienie Dźwięki w kuchni i przy stole Zgiełk tłumu Część III — URZĄDZENIA SCENICZNE I DEKORACJE Kto to jest scenograf i jakie są jego zadania w teatrze O czym powinien pamiętać dekorator teatru świetlicowego Urządzenia teatrów dobrze wyposażonych Urządzenia sceniczne Urządzenia teatrów świetlicowych Od pierwszego projektu do gotowej dekoracji Jak wykonuje się dekoracje Szkice Spis rysunków
|