Józef Kocjasz SIT 1984 str.176, stan db (przykurzona, podniszczona okładka) ISBN 83-217-2443-4 Stosowanie nowych form ćwiczeń gimnastycznych w zajęciach wychowania fizycznego lub w treningu sportowym, charakteryzujących się atrakcyjną treściq, możliwością indywidualizacji oraz intensyfikacją wysiłku ćwiczących, uzależnione jest w dużym stopniu od warunków i urządzeń jakie mamy do dyspozycji w sali gimnastycznej czy terenie sportowym. Oprzyrządowanie obiektów przeznaczonych do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego czy treningu sportowego jest na ogół bardzo skromne. W dobrze wyposażonej sali gimnastycznej (a jest ich niewiele) prowadzący ćwiczenia ma do dyspozycji kilka przyrządów typu sportowego jak: drążek, poręcze, kółka oraz skrzynie do skoków, ławeczki gimnastyczne, drabinki przyścienne, liny i kilka materacy. Niewystarczające wyposażenie sal gimnastycznych i terenów sportowych w przybory, w przyrządy i urządzenia terenowe, ogranicza w pewnym stopniu możliwości nauczyciela czy trenera w realizowaniu wszechstronnego rozwoju sprawnościowego ćwiczących. Bez stałego urozmaicania ćwiczeń fizycznych zajęcia gimnastyczne stają się nudne i mało skuteczne. Dlatego nauczyciele i trenerzy obdarzeni twórczą wyobraźnią przyciągają wielu ćwiczących i osiągają wspaniałe efekty w swojej pracy. Twórczą wyobraźnię, umiejętność komponowania nowych, atrakcyjnych i skutecznych ćwiczeń fizycznych można i należy systematycznie rozwijać. Jednym z czynników warunkujących taki rozwój jest znajomość jak największej ilości ćwiczeń bez przyrządów, ze współćwiczącym oraz z różnymi przyborami, na przyrządach i urządzeniach terenowych. Mając na uwadze powyższe rozważania, widzimy konieczność poszukiwania nowych ćwiczeń charakteryzujących się atrakcyjnością i wszechstronnością ruchową. Proponowane w niniejszej pracy przybory, przyrządy i urządzenia terenowe charakteryzują się prostą konstrukcją, a ćwiczenia wykonywane z ich pomocą zwiększają repertuar form ruchowych oraz uatrakcyjniają przebieg poszczególnych części zajęć. Wyposażenie sali gimnastycznej lub terenu sportowego w proponowane przybory i przyrządy o lżejszej konstrukcji może być w dużej części dziełem samych ćwiczących. Na wykonanie tych prac poświęcić można część godzin przeznaczonych w szkołach na zajęcia praktyczno-techniczne. Przyrządy owe mogą mieć zastosowanie w szkołach różnego typu oraz w klubach sportowych, w mieście i na wsi. Wstęp Część I. Wprowadzenie Charakterystyka podziału ćwiczeń Znaczenie pierwszych, drugich i trzecich cyfr kodu ćwiczeń Uwagi metodyczne do prowadzenia ćwiczeń Część II. Projekty przyborów, przyrządów i urządzeń terenowych oraz przykłady ćwiczeń Część III. Przykładowe konspekty zajęć dla różnych grup ćwiczebnych z wykorzystaniem proponowanych przyborów i przyrządów gimnastycznych Konspekt zajęć dla zespołu żeńskiego w sali Konspekt zdjęć dla zespołu męskiego w sali Konspekt zajęć dla zespołu męskiego w terenie Skorowidz rzeczowy
|