PWN 1989, str. 282 stan db+/bdb- (lekko podniszczona okładka) Książka przeznaczona jest dla studentów psychologii i nauk pokrewnych, ale zawiera także informacje, które mogą być interesujące dla ludzi pracujących w innych dziedzinach życia społecznego. Praca składa się z dwóch części: teoretycznej (ogólnej) i empirycznej (szczegółowej). W pierwszej części przedmiotem zainteresowania są rozważania wchodzące w skład teoretycznych założeń pojęcia empatii, z jej historycznymi źródłami tkwiącymi w filozofii, estetyce, socjologii i psychologii. Praca zawiera także, a może nawet przede wszystkim, wyniki badań autorów o różnych orientacjach psychologicznych na temat rozwoju wrażliwości empatycznych dzieci i młodzieży. Są w niej także rozdziały (część druga) opisujące wyniki badań własnych, przeprowadzonych w środowisku dzieci, młodzieży szkolnej i młodzieży studiującej, pokazujące rozwój empatii w zależności od płci i wieku badanych osób. Wstęp Część pierwsza. Teoretyczne spojrzenie na problematyką empatii Rozdział I. Historyczna geneza problematyki empatii 1. Zjawisko empatii w filozofii i w estetyce 2. Źródła społeczno-psychologiczne 3. Źródła wywodzące się z badań nad dziećmi 4. Źródła poradniano-terapeutyczne Rozdział II. Próba określenia treści terminu empatia 1. Emocjonalne i poznawcze rozumienie empatii 2. Komplementarne podejście do pojęcia empatii 3. Werbalne i pozawerbalne komponenty empatii 4. Empatia i pojęcia zbliżone Rozdział III. Empatia w psychologii rozwojowej i w psychologii wychowawczej 1. Empatia a niektóre cechy osobowości dzieci 2. Empatia w okresie dorastania na tle życia w rodzinie 3. Znaczenie empatii w klasie szkolnej Rozdział IV. Problematyka empatii w terapii 1. Empatia w terapii grupowej 2. Terapia i pacjent — rozważania postulatywne 3. Empatia w służbie rehumanizacji Część drusa. Badania własne Rozdział I. Problematyka badań własnych 1. Problem i cele 2. Metody 3. Osoby badane Rozdział II. Wrażliwość empatyczna dzieci przedszkolnych 1. Egocentryzm czy empatia 2. Rozwój wrażliwości empatycznych u dzieci — badania własne 3. Podsumowanie Rozdział III. Z badań nad empatią młodzieży szkoły podstawowej 1. Główne zadania i metoda badania 2. Analiza skal Kwestionariusza IVE-Eysencków 3. Podsumowanie Rozdział IV. Empatia młodzieży studiującej 1. Poziom empatii w przekroju trzech uczelni 2. Empatia a postawy rodzicielskie w percepcji młodziey 3. Podsumowanie Zakończenie Bibliografia Aneks Koszt wysyłki 4 zł.
|