PZWS 1966, str 628 , stan db (podniszczona okładka, zakurzona, pieczątki pobiblioteczne) ISBN PRZEDMOWA Książka niniejsza przeznaczona jest dla nauczycieli uczących fizyki w wyższych klasach naszych szkół ogólnokształcących, pedagogicznych i zawodowych. Ze względu na różnice w układzie i treści materiału programowego fizyki w powyższych szkołach, obrano tematyczny układ książki przedstawiając jej treść w następujących rozdziałach: I. Pomiary podstawowe. II. Mechanika — Część I. III. Mechanika — Część II. IV. Aerodynamika. V. Molekularne właściwości ciał. VI. Ciepło. VII. Ruch falowy. VIII. Akustyka. IX. Elektryczność i magnetyzm. X. Drgania i fale elektromagnetyczne. XI. Optyka. Poprzedza je ustęp podający zasadnicze wiadomości o pomiarach fizykalnych na poziomie średnim, kończą zaś tablice stałych fizykalnych oraz zestawienie literatury przedmiotu w języku polskim i językach obcych. Poszczególne rozdziały zawierają dość duże cykle ćwiczeń wypływających wzajemnie ze siebie, powiązanych myślą przewodnią, aby dawały uczniowi podstawę do głębszych zainteresowań, ucząc, jak w fizyce stawia się zagadnienia i jak dąży się do ich rozwiązania, jak wzajemnie wiążą się ze sobą eksperyment i logiczne rozumowanie, praktyka i teoria, jak zjawiska przyrodnicze występują w ruchu oraz przemianach, i to nie tylko ilościowych, ale i jakościowych. Samodzielne ćwiczenia uczniowskie z fizyki pozwalają uczynić zadość zasadniczym postulatom programu nauczania, w którym powiedziano: „Konieczność pogłębiania wiedzy o zjawiskach na gruncie nowoczesnych teorii stanowi istotny element w procesie kształtowania naukowego poglądu na świat. Nauczanie fizyki pozwała na zetknięcie ucznia z dialektyczną metodą poznawania przyrody i z materialistycznym poglądem na świat". W poszczególnych ćwiczeniach mieszczą się nie tylko opisy samych doświadczeń, lecz również podstawowe określenia, prawa, wiadomości wprowadzające i objaśniające, będące niejednokrotnie wynikiem lekcji prowadzonych w klasie przed lub po ćwiczeniach. Znalazły się one tutaj dlatego, źe w całości składają się na właściwy w szkole średniej tok ćwiczeń praktycznych z fizyki i mogą być dla nauczyciela pomocą w przygotowaniu się do lekcji. Wybór poszczególnych, ćwiczeń będzie zależał od typu szkoły i od środków, jakie będą do rozporządzenia. Wiele, i to pouczających ćwiczeń da się wykonać przy użyciu prostych przyrządów. Niektóre mogą dostarczyć materiału do samodzielnych prac uczniowskich w kółkach naukowych, inne znów dadzą się przerobić jako pokazy nauczyciela, jeszcze inne będą właściwe tylko w szkołach technicznych. Książka ma służyć nauczycielowi pomocą i radą w wypełnianiu programu fizyki oraz sformułowanych w programie zadań ideowo-wychowaw-czych, mobilizować do realizowania zadań politechnizacji wykształcenia dla przygotowania młodzieży do wykonania narodowych planów gospodarczych.
|