Eugeniusz Kamiński, Janusz Pokorski WKiŁ, 1983, stron 328, stan bdb- (przybrudzona obwoluta) Oddana do rąk Czytelnika publikacja jest pierwszą książką autorów polskich o dynamice zawieszeń i układów napędowych pojazdów samochodowych. Do tej pory w polskim piśmiennictwie ukazało się jedynie kilka skryptów i trzy tłumaczenia książek zagranicznych, omawiających zagadnienia dynamiki pojazdów. Autorzy wykorzystali duże doświadczenie dydaktyczne i naukowe w tej dziedzinie i dzięki temu forma podanych w książce wiadomości jest przejrzysta i stanowi doskonały materiał podstawowy nie tylko dla konstruktorów oraz dla pracowników naukowo-badawczych przemysłu motoryzacyjnego, maszyn budowlanych i rolniczych, lecz także dla studentów. Przy nowoczesnym ujęciu tematyki dynamiki pojazdów autorzy zachowali walory dydaktyczne jasności oraz prostoty wywodów i podali treść w skondensowanej formie. Spis treści: Przedmowa Rozdział pierwszy ANALIZA SPEKTRALNA PRZEBIEGÓW CZASOWYCH 1.1. Ruch harmoniczny i jego interpretacja geometryczna 1.2. Szereg Fouriera 1.3. Widmo mocy, słupkowa gęstość widmowa mocy i funkcje korelacji przebiegów okresowych 1.4. Całka Fouriera. Związek między słupkową i ciągłą gęstością widma mocy. 1.5. Dyskretna transformata Fouriera DFT. Szybka transformata Fouriera FFT Literatura Rozdział drugi ELEMENTY TEORII PROCESÓW STOCHASTYCZNYCH 2.1. Określenie i klasyfikacja procesów stochastycznych 2.2. Metoda korelacyjna badania procesów stochastycznych 2.3. Niektóre zastosowania procesów stochastycznych 2.3.1. Zagadnienie wartości maksymalnych. 2.3.2. Zagadnienie przewyższenia poziomu 2.3.3. Zagadnienie rozkładu wartości ekstremalnych Literatura Rozdział trzeci STATYSTYCZNY OPIS NIERÓWNOŚCI DROGI 3.1. Uwagi ogólne 3.2. Opis nierówności jednego śladu nawierzchni drogowej 3.3. Opis nierówności dwóch równoległych śladów nawierzchni drogowej 3.4. Symulacja nierówności nawierzchni drogi Literatura Rozdział czwarty PODSTAWOWE WŁASNOŚCI LINIOWYCH UKŁADÓW DYNAMICZNYCH. PRZECHODZENIE SYGNAŁÓW WYMUSZAJĄCYCH DRGANIA 4.1. Transmitancja impulsowa 4.2. Transmitancja operatorowa i widmowa 4.3. Związek między transmitancja impulsową a widmową 4.4. Przejście sygnału w postaci zespolonej funkcji harmonicznej 4.5. Przejście stacjonarnego procesu stochastycznego Literatura Rozdział piąty POJAZD JAKO UKŁAD DRGAJĄCY 5.1. Uwagi ogólne 5.2. Modele obliczeniowe samochodu osobowego jako płaskiego układu drgającego 5.3. Główne postacie drgań układu płaskiego 5.4. Charakterystyki dynamiczne układów o dwóch stopniach swobody z jednym wymuszeniem kinematycznym 5.5. Charakterystyki dynamiczne układu o dwóch stopniach swobody z dwoma wymuszeniami kinematycznymi 5.6. Ogólna, macierzowa postać równań ruchu pojazdu samochodowego 5.7. Ogólne zagadnienie wartości własnych i postaci drgań swobodnych Literatura Rozdział szósty ODPOWIEDŹ UKŁADU NA WYMUSZENIE STOCHASTYCZNE 6.1. Uwagi wstępne 6.2. Odpowiedź układu na jedno wymuszenie stochastyczne 6.3. Odpowiedź układu na kilka wymuszeń stochastycznych 6.3.1. Drgania płaskiego modelu pojazdu 6.3.2. Drgania przestrzennego modelu pojazdu 6.4. Obliczanie odpowiedzi układu za pomocą maszyny cyfrowej Literatura Rozdział siódmy ZAWIESZENIA PNEUMATYCZNE I HYDROPNEUMATYCZNE 7.1. Zasada działania zawieszeń pneumatycznych i hydropneumatycznych », Literatura Rozdział ósmy OPTYMALIZACJA ZAWIESZEŃ. ZAWIESZENIA AKTYWNE 8.1. Uwagi podstawowe 8.2. Zawieszenie aktywne firmy Automotive Products 8.3. Inne przykłady zawieszeń aktywnych 8.3.1. Zawieszenie fotela ciągnika według opracowania I.N.R.S. 8.3.2. Zawieszenie fotela ciągnika według opracowania Instytutu im. Maxa Pianka 8.3.3. Drążek skrętny o skokowo zmiennej sztywności Literatura Rozdział dziewiąty ZAWIESZENIA WIELOOSIOWE 9.1. Podstawowe problemy zawieszeń wieloosiowych 9.2. Rozkład obciążeń przy hamowaniu 9.3. Obciążenia dynamiczne w czasie jazdy Literatura Rozdział dziesiąty TŁUMIENIE I ELIMINACJA DRGAŃ 10.1. Wskaźniki intensywności tłumienia drgań 10.2. Charakterystyki amortyzatorów 10.3. Sprawdzanie amortyzatorów 10.4. Eliminatory dynamiczne — zawieszenie samochodu Citroen 2CV Literatura Rozdział jedenasty ZAWIESZENIE POJAZDÓW SPECJALNYCH 11.1. Zawieszenie ciągników kołowych 11.2. Zawieszenie ciągników gąsiennicowych 11.3. Kabina samochodu ciężarowego 11.4. Zawieszenie samojezdnego żurawia Literatura Rozdział dwunasty GEOMETRIA ZAWIESZEŃ I JEJ WPŁYW NA KIEROWALNOŚĆ I STATECZNOŚĆ RUCHU 12.1. Uwagi ogólne 12.2. Kąt bocznego znoszenia opony 12.3. Geometria zawieszeń. Środki i oś przechyłu bocznego 12.4. Stabilizatory 12.5. Badanie geometrii zawieszeń metodą planu prędkości. Wyznaczanie sztywności obliczeniowych 12.6. Rozkład obciążeń przy działaniu siły bocznej 12.7. Uwagi końcowe Literatura . . Rozdział trzynasty DYNAMIKA UKŁADU NAPĘDOWEGO 13.1. Uwagi ogólne 13.2. Zawieszenie bloku napędowego 13.3. Drgania giętne bloku napędowego 13.4. Budowa modeli obliczeniowych układów napędowych 13.5. Zjawiska dynamiczne występujące przy włączaniu sprzęgła ciernego 13.6. Sprzężenie między drganiami pionowymi samochodu a drganiami skrętnymi w układzie napędowym Literatura Rozdział czternasty ODDZIAŁYWANIE DRGAŃ POJAZDU NA CZŁOWIEKA 14.1. Ilościowe wskaźniki oceny szkodliwości drgań 14.2. Eksperymentalne badania jakości zawieszeń i foteli operatorów Literatura Rozdział piętnasty ZARYS EKSPERYMENTALNYCH METOD BADAŃ 15.1. Uwagi ogólne 15.2. Analiza spektralna 15.2.1. Metoda watomierzowa 15.2.2. Fizyczne analogi elektryczne układów mechanicznych 15.2.3. Metoda filtrów R—C 15.2.4. Wyznaczanie funkcji korelacji metodą analogową 15.3. Pomiary nierówności nawierzchni Literatura Rozdział szesnasty PODSTAWOWE ELEMENTY KONSTRUKCYJNE 16.1. Elementy sprężyste — uwagi ogólne 16.2. Stalowe elementy sprężyste 16.2.1. Resory piórowe 16.2.2. Drążki skrętne, stabilizatory i sprężyny śrubowe 16.2.3. Kumulacja energii sprężystej . . 16.2.4. Naprężenia dopuszczalne, trwałość 16.3. Gumowe elementy sprężyste 16.4. Ogumienie 16.5. Amortyzatory hydrauliczne Literatura
|