Śląsk 1967, stan db+ (podniszczona lekko okładka), str 352 ISBN SPIS TREŚCI Objaśnienia I. WSTĘP Powszechność czytania. — „Człowiek czytający" — Upowszechnienie czytelnictwa naukowego — Problemy recepcji lektury i jej wpływu na czytelnika — Potrzeba wiedzy naukowej o „skuteczności" czytania — Względna nowość zagadnień recepcji lektury i jej „skuteczności" — Czytanie, czytelnictwo — Recepcja treści lektury — Wpływ lektury na czytelnika, czyli „skuteczność" czytania — Lektura, tekst II. PROBLEMATYKA RECEPCJI TREŚCI LEKTURY Zasadniczy sens problemu recepcji lektury — Recepcja lektury w ramach problemu recepcji słowa — Recepcja lektury w ramach problemu recepcji podniet społecznych — Recepcja lektury w ramach ogólnego problemu reagowania na podniety — Specyficzne cechy problemu recepcji lektury — Procesy i warunki recepcji lektury — Społeczna strona problemu recepcji lektury i jej skuteczności — Całościowa charakterystyka zagadnienia __ Droga od problemu ramowego do problematyki szczegółowej — Co chcemy uzyskać? — Potrzeba uproszczenia zagadnień — Wielkości zmienne i odpowiednie zagadnienia od strony lektury — Wielkości zmieane i odpowiednie zagadnienia po stronie czytelnika — Problemy od strony czytelnika i lektury łącznie III. PROBLEM RECEPCJI LEKTURY W OBRĘBIE PSYCHOLOGII CZYTANIA Zadania — Geneza studiów nad czytaniem — Psychologia eksperymentalna a problem czytania — Nauka o testach a czytanie — Problem czytelnictwa — Dzieło Rubakina — Bibliotekarstwo, bibliologia, socjologia książki — Problem skutecznej metody czytania — Problem (elementarnych) procesów czytania — Problem czytania ze zrozumieniem — Problem oceny umiejętności czytania — Problem błędów i trudności w nauce czytania — Problem stosunku czytelnika do lektury i czytelnictwa — Problemy czytelnictwa dzieci i dorosłych — Problem właściwego korzystania z lektury — Problem recepcji i skuteczności lektury w piśmiennictwie dotychczasowym — Spojrzenie ogólne na piśmiennictwo o czytaniu — Problem recepcji lektury w obrębie psychologii ogólnej i społecznej IV. METODOLOGIA BADAŃ Metodologiczne konsekwencje problematyki recepcji treści lektury -*- Możliwości eksperymentowania — Metoda eksperymentu naturalnego — Metoda ankiety — Metoda wywiadu — Trudności metodologiczne V. DOBÓR LEKTUR I ANALIZA ICH TREŚCI Pytania — Jakiego rodzaju lekturą wybrać? — Co przemawia za piśmiennictwem popularnonaukowym? — Zasady wyboru lektur z piśmiennictwa popularnonaukowego — Liczba i rozmiary lektur — Analiza jako inwentaryzacja składników — Trudności inwentaryzacji — Zadania w zakresie inwentaryzacji (podstawowej i strukturalnej) — Inwentaryzacja treści jako jej synteza — Uogólniona postać problemu analizy treści lektury VI. OBIEKTYWNOŚĆ TREŚCI LEKTUR Obiektywna treść a subiektywne odzwierciedlenie treści lektury — Istnienie obiektywne — Obiektywność znaków — Obiektywność treści lektur — Próba metodologiczna w sprawie obiektywności treści lektury VII. METODY STWIERDZANIA JAKOŚCI RECEPCJI TREŚCI LEKTUR Sens sprawy — Lista metod poznawania subiektywnego odzwierciedlenia obiektywnej treści lektury — Szczegółowe odtwarzanie treści lektury — Streszczanie — Metoda ujmowania istotnych myśli (metoda „kwintesencji") — Odpowiedzi na pytania — Odpowiedzi na pytania a implikacje — Test wiadomości — Metoda swobodnych wypowiedzi o tekście — Metoda „ciągu dalszego" lub „wstępu" — Metoda zastosowań w działaniu — Metoda porównawcza — Wybór metod diagnostycznych — Instrukcje dla badającego i dla badanych — Ocena wypracowań czytelniczych VIII. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZWIĄZKÓW MIĘDZY CZYTANIEM, CZYTELNIKIEM I LEKTURĄ Od czytelnika do recepcji treści lektury — Przewodnik zagadnieniowy do badań metodą wywiadu lub ankiety nad czytelnictwem i recepcją treści lektury — Spojrzenie ogólne na styczności czytelników z lekturą — Kto i co czyta? — Kiedy, gdzie i ile czytamy? — Jak czytamy? — Dlaczego czytamy? — Zainteresowania jako motywy czytania — Potrzeby, jako motywy czytania — Wpływ lektury na psychikę IX. ROZUMIENIE TREŚCI LEKTUR Zagadnienie i charakter badań dotychczasowych — Rola rozumienia w życiu ludzkim — Zagadnienie rozumienia w metodologii nauk humanistycznych — Pojęcie rozumienia — Rozumienie jako swoista forma myślenia — Rozumienie w myśleniu odtwórczym a twórczym — Rozumienie w sensie moralnym — Jedność zasadnicza procesów rozumienia — Rozumienie a tak zwana intuicja — Stopnie rozumienia — Podstawy rozumienia — Rozumienie w czytaniu — Stopnie i formy czytania ze zrozumieniem — Przebieg czytania ze zrozumieniem — Efektywność czytania ze zrozumieniem — Czynności poznawcze, występujące w rozumieniu treści lektury — Stopnie biegłości w czytaniu rozumiejącym — Rozumienie a pamiętanie treści lektury — Obiektywne kryteria rozumienia treści lektury — Warunki rozumienia treści lektury — Rozumienie lektury a motywy czytania — Inteligencja ogólna, uwaga i zainteresowanie a rozumienie treści lektury — Obiektywne warunki rozumienia lektury — Sprawa poznawania zrozumień — Metoda praktyczna oceny jakości zrozumienia treści lektury X. PROBLEMY POCHODNE I KORELACYJNE ROZUMIENIA Rozumienie a odtwarzanie treści lektur — Rodzaje błędów w odtwarzaniu treści lektur — Przyczyny błędnych odtworzeń treści lektury — Błędy odtwarzania treści a zdolność rozumienia — Poczucie rozumienia a poprawność w odtwarzaniu — Próba interpretacji — Refleksje dydaktyczne — Odtwarzanie treści lektury w postaci streszczeń — Liczba przeczytań a rezultaty recepcji — Stopnie wykształcenia a odtwarzanie treści lektury: zagadnienie — Badania wstępne __ Badania systematyczne nad korelacją między wykształceniem a odtwarzaniem treści lektur — Analiza wyników — Lektura a „wykład": zagadnienie — Metoda i wyniki badania — Wpływ przeszkód na jakość odtwarzania treści lektury — Proces zapominania treści lektury XI. REFLEKSJE I PRZEKONANIA CZYTELNICZE Pojęcie refleksji czytelniczych, ich formy i problematyka — Metoda badań nad refleksjami czytelniczymi — Skojarzenia „dolekturowe" — Zależność refleksji czytelniczych od stopnia wykształcenia nietylkodlamoli formalnego — Zależność refleksji czytelniczych od objaśnień wstępnych — Zależność refleksji czytelniczych od nastawienia — Warunki powstawania refleksji czytelniczych — Refleksje krytyczne — Przekonania czytelnicze — Motywy przekonań czytelniczych — Przekonania czytelnicze wobec konfliktu interesów — Okoliczności powstawania przekonań czytelniczych — Lektura przekonywająca czytelnika „przeciętnie krytycznego" XII. UCZUCIA CZYTELNICZE Intelektualna a emocjonalna recepcja lektury — Uczucia czytelnicze jako problem naukowy — Jak badać uczucia czytelnicze? — Problem uczuć czytelniczych na tle psychologii uczuć — Przejawy uczuć czytelniczych — Cechy znamienne uczuć czytelniczych — Uczuciowa sytuacja czytelnika — Euforyczny charakter uczuć czytelniczych — Zainteresowanie jako forma uczuć czytelniczych — Swoistość uczuciowego „podźwięku" lekturowego — Problem uczu-ciowo-twórczej roli lektury — Uzależnienia uczuć czytelniczych — Trwałość uczuciowego wpływu lektury XIII. WPŁYW LEKTURY NA POSTĘPOWANIE Problem i pojęcie praktycznych skutków czytania; uwagi metodologiczne — Werbalne korzystanie z lektury — Praktyczne konsekwencje czytania — Moralny wpływ lektury — Wpływ lektur z dziedziny savoir vivre'u na zachowanie się młodzieży szkolnej — Praktyczne zastosowanie wzorców lekturowych; badania M. Adamskiego — Uzależnienia praktycznych rezultatów czytania — Próba syntezy XIV. WPŁYW LEKTURY NA OSOBOWOŚĆ Trudności z
|