Olivier Perier WSiP, 1992, str. 340, stan db+ (podniszczona lekko okładka) ISBN 83-02-04705-8 SPIS TREŚCI Od tłumacza Przedmowa Rozdział I Definicje uszkodzenia słuchu Rozdział II Przyczyny uszkodzeń słuchu u dzieci 1. Przewodzeniowe uszkodzenia słuchu 1.1. Uszkodzenia słuchu nabyte typu przewodzeniowego 1.2. Wrodzone nieprawidłowości narządu przewodzącego 1.3. Zaburzenia przewodzeniowe pochodzenia genetycznego 2. Uszkodzenia słuchu typu odbiorczego 2.1. Uszkodzenia słuchu odbiorcze, nabyte 2.1.1. Uszkodzenia prenatalne 2.1.1.1. Choroby infekcyjne 2.1.1.2. Uszkodzenia spowodowane środkami farmakologicznymi 2.1.1.3. Ultradźwięki 2.1.1.4. Inne przyczyny prenatalne 2.1.2. Schorzenia okołoporodowe 2.1.2.1. Niedotlenienie okołoporodowe 2.1.2.2. Wcześniactwo 2.1.2.3. Żółtaczka jąder podstawy mózgu 2.1.2.4. Uszkodzenie słuchu noworodka spowodowane działaniem substancji ototoksycznych 2.1.3. Uszkodzenia słuchu nabyte po urodzeniu 2.2. Odbiorcze uszkodzenia słuchu pochodzenia genetycznego 2.2.1. Aberracje chromosomalne 2.2.2. Mutacje genów . 2.2.2.1. Forma autosomalna dominująca 2.2.2.2. Forma autosomalna recesywna 2.2.2.3. Głuchota związana z płcią 2.2.3. Ogólne konkluzje dotyczące głuchoty pochodzenia genetycznego 3. Upośledzenia towarzyszące uszkodzeniu słuchu 3.1. Zaburzenia ruchowe 3.2. Zaburzenia wzrokowe 3.3. Zaburzenia umysłowe Rozdział III Wykrywanie i diagnoza uszkodzeń słuchu 1. Metody badań 1.1. Okres prenatalny. Ocena słuchu w okresie płodowym 1.2. Okres okołoporodowy 1.2.1. Metody behawioralne 1.2.1.1. Obserwowanie reakcji dzieci na bodźce akustyczne 1.2.1.2. Rejestrowanie reakcji dzieci na bodźce akustyczne 1.2.2. Audiometria przeprowadzana za pomocą potencjałów wywołanych 1.2.3. Inne metody badań wchodzące w zakres audiometrii obiektywnej 1.3. Okres wczesnego dzieciństwa 2. Wykrywanie głuchoty w różnych okresach życia dziecka 2.1. Okres prenatalny 2.2. Okres noworodkowy 2.2.1. Wskazania i przeciwwskazania do wykrywania głuchoty w tym okresie 2.2.1.1. Argumenty przemawiające za systematycznym wykrywaniem głuchoty 2.2.1.2. Argumenty przemawiające za powstrzymaniem się przed systematycznie przeprowadzanym wykrywaniem głuchoty 2.2.1.3. Proces wykrywania głuchoty zastosowany w odniesieniu do wszystkich dzieci, jak również do dzieci zagrożonych wysokim wskaźnikiem ryzyka 2.2.2. Praktyka i rezultaty wczesnego wykrywania głuchoty 2.2.3. Warunki organizacji wykrywania głuchoty w okresie noworodkowym 2.3. Okres wczesnego dzieciństwa 3. Diagnostyka audiometryczna Rozdział IV Biologiczne konsekwencje wczesnej deprywacji słuchowej 1. Dane zaczerpnięte z eksperymentów przeprowadzanych na zwierzętach 1.1. Zniszczenie receptora 1.2. Zniesienie lub ograniczenie dopływu specyficznych bodźców 1.3. Globalne zubożenie środowiska 1.4. Okres krytyczny czy okres wzmożonej wrażliwości. Trwałość czy odwracalność? 2. Dane dotyczące skutków wczesnej deprywacji słuchowej u człowieka Rozdział V Głuchota a społeczeństwo. Języki i kultury Rozdział VI Głuchota a psychologia 1. Aspekty fizjologiczne i neuropsychologiczne głuchoty 2. Rozwój ruchowy i psychoruchowy dziecka 3. Zdolności sensoryczne i percepcyjne 4. Inteligencja a aktywność poznawcza 4.1. Relacje pomiędzy myśleniem a językiem 4.2. Oceny inteligencji głuchych 4.3. Mowa wewnętrzna 4.4. Odczytywanie mowy z ust 5. Osobowość, życie uczuciowe, zachowanie i relacje społeczne dzieci głuchych . 6. Głuchota a zaburzenia charakteru i zachowania dziecka 7. Zaburzenia psychologiczne i schorzenia umysłowe Rozdział VII Koordynacja działań specjalistów na rzecz dziecka z uszkodzonym słuchem. Pierwsze słowa i pierwsze formy pomocy w zakresie leczenia zachowawczego, chirurgicznego oraz adaptacji protez 1. Pierwsze słowa i zastosowane formy pomocy 1.1. Sposoby i formy poinformowania rodziców o diagnozie specjalistów . 1.2. Zapewnienie wczesnej pomocy i poradnictwa 1.3. Reakcje rodziców na stwierdzoną głuchotę dziecka 1.3.1. Reakcje rodziców słyszących 1.3.2. Reakcje rodziców głuchych 2. Leczenie zachowawcze i chirurgiczne 2.1. Zapalenie ucha surowiczo-śluzowe (OSM) 2.1.1. Leczenie zachowawcze OSM 2.1.2. Leczenie chirurgiczne 2.2. Inne rodzaje leczenia chirurgicznego w uszkodzeniach słuchu 2.3. Postawa zespołu audiofonologicznego wobec obniżania się poziofnu resztek słuchu u dzieci 3. Adaptacje protetyczne 3.1. Wczesna adaptacja protetyczna 3.2. Okres po wczesnym protezowaniu 3.3. Podstawowe rodzaje stosowanych protez 3.3.1. Protezy nietylkodlamoli akustyczne słuchowe 3.3.1.1. Protezy służące do wyodrębniania tonu podstawowego pomysłu Rosena i Fourcina 3.3.1.2. Protezy kompensujące dźwięki typu Lafona 3.3.1.3. Proteza transponująca niskie częstotliwości na wysokie 3.3.1.4. Protezy kosteczkowo-wibracyjne implantowane w uchu środkowym . 3.3.2. Protezy akustyczne wibracyjno-dotykowe 3.3.3. Protezy elektryczne słuchowe, czyli protezy kochlearne 3.3.3.1. Argumenty przemawiające na korzyść protezy kochlearnej u dziecka 3.3.3.2. Argumenty przemawiające przeciw protezie kochlearnej u dziecka 3.3.3.3. Dyskusja 3.3.4. Protezy optyczne Rozdział VIII Metody wychowawcze stosowane wobec dzieci głuchych 1. Rys historyczny wychowania głuchych . 2. Ewolucja wychowania głuchych od 1972 do 1987 roku 3. Metody stosowane w 1987 roku 3.1. Stosowane metody oralne 3.1.1. Metody słuchowe lub akupedyczne, jednozmysłowe 3.1.2. Metody słuchowo-oralne (oral-aural) wielozmysłowe 3.1.3. Metody słuchowo-oralne wspomagane odczytywaniem mowy z ust 3.1.3.1. Mund-Hand System (MHS) 3.1.3.2. Cued Speech, czyli Język Mówiony Uzupełniany (LPC) 3.1.3.3. Alfabet Kinemów Pomocniczych lub AKA 3.1.4. Metody słuchowo-oralne z manualną reprezentacją fonemów 3.1.4.1. Phonembestimmte Manual System, czyli PMS 3.1.4.2. Metoda Borel-Maisonny 3.1.5. Kojarzenie daktylografii z mową 4. Metody kombinowane lub bimodalne 4.1. Edukacja bimodalna jednojęzykowa 4.2. Wychowanie dwujęzykowe (lub bimodalne dwujęzykowe) 5. Metody gęsto we 5.1. Sam język migowy 5.2. Język migowy wprowadzany na początku wychowania i poprzedzający mowę ustną i pisaną . 5.3. .Język migowy wprowadzany przed językiem pisanym i przed uczeniem mowy ustnej 6. Miejsce i środki do nauki czytania 7. Ewolucja metod oddziaływania w Ośrodku „Rozumieć i Mówić" oraz w Szkole Zintegrowanej od 1972 do 1987 roku 7.1. Wyłączny oralizm, metoda werbotonalna, integracja 7.2. Refleksja krytyczna i ponowna ocena stosowanych metod 7.3. Nowe orientacje: dodatkowe środki komunikacji 7.4. Aktualna formuła prawdziwej komunikacji totalnej 7.5. Względy przemawiające za wyborem języka francuskiego miganego 7.6. Przygotowanie do dwujęzyczności i sposoby jej przyswajania 7.7. Zgodność i komplementarność metody werbotonalnej z LPC i z językiem francuskim miganym 7.8. Wychowanie i nauczanie w 1987 roku 8. Ogólne tendencje oddziaływań wychowawczych występujące w społeczności francuskiej w Belgii 9. Pomocnicze techniki w metodach wychowawczych 9.1. Aparaty akustyczno-elektro-akustyczne i akustyczno elektro-optyczne 9.2. Wkład informatyki 9.2.1. Komputery jako narzędzia 9.2.2. Nauczanie wspomagane przez komputery 9.2.2.1. Komputery w nauczaniu 9.2.2.2. Logopedia 9.3. Sygnalizacja, komunikacja Rozdział IX StKoszt wysyłki 9,50 zł.
|