Placet, 1991, stron 248, stan db+ (przykurzona) ISBN 83-85428-02-x Znajomość metod zarządzania przedsiębiorstwem to wiedza potrzebna każdemu menedżerowi. ControUing to jedna z metod grupująca w sobie planowanie, kontrolę i zarządzanie procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie. Ta książka napisana jest przede wszystkim dla praktyków zarządzania. Stroni od teoretyzowania, natomiast wskazuje konkretnie, jakimi instrumentami musi dysponować przedsiębiorstwo, aby właściwie ocenić swoje działania i skutecznie nimi kierować. ControUing proponuje zespołowy styl zarządzania, w którym podstawowe znaczenie ma przekształcanie mentalności pracowników i powodowanie, aby każdy z nich świadomie kształtował i reaUzował wspólny cel przedsiębiorstwa. Wskazuje, jak stworzyć w przedsiębiorstwie obiektywny i wiarygodny system informacji, który pozwoli dyrekcji i kierownikom podejmować szybkie i prawidłowe decyzje. Spis treści Przedmowa 1 Controlling jako instrument zarządzania 1.1 Co rozumiemy pod pojęciem controllingu 1.2 Controling jest systemem cybernetycznym 1.3 Jakie są zadania controllera 1.4 Jakie wymagania powinien spełniać controller 1.5 Jak controller włącza się w strukturę przedsiębiorstwa 1.5.1 Pozycja sztabowa 1.5.2 Pozycja liniowa 1.5.3 Controller z zewnątrz 1.6 Czym różni się controlling od rachunkowości 1.7 Jakiego wsparcia oczekuje controller 2 Składniki systemu controllingu 2.1 Planowanie w przedsiębiorstwie 2.1.1 Jakie rozróżniamy okresy planowania 2.1.2 Jak przebiega proces planowania 2.2 Kontrola w przedsiębiorstwie 2.2.1 Jakie rachunki porównawcze należy zestawiać 2.2.2 Czy należy przeprowadzać analizy odchyleń 2.3 Kierowanie przedsiębiorstwem 2.3.1 Co jest istotą controllingu 2.3.2 Odchylenia jako podstawa podejmowania decyzji 2.3.3 Konieczne jest uwzględnienie wąskiego gardła 2.3.4 Wprowadzanie instrumentów kierowania 3 Warunki wstępne dla funkcjonowania controllingu 3.1 Ustalenie stylu zarządzania 3.2 Wprowadzenie koncepcji zarządzania 3.3 Opracowanie zasad zarządzania 3.4 Sporządzenie charakterystyki stanowisk pracy 3.5 Reorganizacja 3.5.1 Przekształcenie struktury organizacyjnej 3.5.2 Reorganizacja produkcji 3.5.3 Organizacja centrów zysku 3.6 Budowanie systemu sprawozdawczego 3.7 Podejmowanie decyzji dotyczących systemu kalkulacji kosztów 3.7.1 Rachunek kosztów globalnych 3.7.2 Rachunek kosztów bezpośrednich 3.8 Wprowadzenie rachunku kosztów i wydajności (RKW) 4 Stopniowy rozwój krótkoterminowego rachunku wyników 4.1 Jakie rodzaje kosztów są konieczne 4.1.1 Koszty zmienne 4.1.2 Szczególne koszty stałe 4.1.3 Ogólne koszty stałe 4.2 Ustalanie miejsc powstawania kosztów 4.2.1 Przyczyny tworzenia miejsc powstawania kosztów 4.2.2 Zadania rachunku kosztów w rozbiciu na stanowiska 4.2.3 Podział miejsc powstawania kosztów 4.2.4 Zasady systematyzacji kosztów według miejsc ich powstawania 4.2.5 Ilość miejsc powstawania kosztów 4.2.6 Rodzaje miejsc powstawania kosztów 4.2.7 Ustalenie wiekości odniesienia 4.3 Czy konieczna jest kalkulacja według nośnika kosztów 4.3.1 Jak sporządzić tę kalkulację 4.3.2 Jak kształtować krótkoterminowy rachunek wyników 5 Jak możemy oceniać nasze wyniki 5.1 Do czego jest potrzebna analiza grup produktów 5.2 Do czego służy analiza obszarów sprzedaży 5.3 Co wynika z analizy grup klientów 6 Wprowadzenie nowoczesnego systemu zarządzania 6.1 Określenie wytycznych 6.2 Sporządzanie analizy zewnętrznej 6.3 Sporządzanie analizy wewnętrznej 6.4 Sformułowanie celów przedsiębiorstwa 6.5 Opracowanie planów cząstkowych 6.6 Opracowanie planu działań 7 Budowa systemu wskaźników liczbowych 7.1 Widzieć przede wszystkim globalnie 7.2 Zachowanie hierarchii celów 7.3 Poprawa rentowności obrotu 7.4 Zwiększenie częstotliwości obrotu kapitału 7.5 Prezentacja graficzna 7.6 Znaczenie systemu wskaźników liczbowych Indeks Spis tabel i rysunków Bibliografia
|