ODDK, str 156, stan bdb - (pieczątka po biblioteczna) ISBN 83-86514-42-6 Poradnik składa się z trzech części. Część pierwsza zwraca uwagę na czynniki, które winien uwzględnić tworzący regulamin organizacyjny po to, aby stworzyć dokument dostosowany do specyficznych celów i warunków funkcjonowania firmy. Wskazano w niej także na kierunki ewolucji regulaminów organizacyjnych spowodowane wzrostem firmy, szczególnie zaś procesem specjalizacji stanowisk i dywersyfikacji profilu działania. Przedstawiono także przykłady ewolucji organizacji konkretnych firm pod wpływem zmian zachodzących w strategii ich działania). Część druga zawiera wskazówki dotyczące budowy regulaminu organizacyjnego. Przedstawiono w niej wymagania dotyczące właściwego nazewnictwa stanowisk i komórek organizacyjnych w zależności od ich miejsca i roli w strukturze. Część druga zawiera także wskazówki dotyczące trudnego procesu formułowania obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności. Podano również przykłady najczęściej występujących błędów w tym zakresie. Część trzecia zawiera materiały, które mają ułatwić proces tworzenia zindywidualizowanego regulaminu organizacyjnego. W części tej przedstawiono wierna ogólne regulaminu oraz uniwersalne zakresy obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności kadry kierowniczej i wykonawczej. Następnie zaprezentowano surowiec" do skomponowania zakresów obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności śnionych w firmie stanowisk i jednostek organizacyjnych. „Surowiec" ten pogrupowany jest według funkcji przedsiębiorstwa. Rolą twórcy regulaminu jest przypisanie ich poszczególnym jednostkom organizacyjnymi stosownie do przyjętego układu stanowisk. [ z okładki] SPIS TREŚCI: WSTĘP CZĘŚĆ PIERWSZA: FORMALIZACJA A PROBLEMY WZROSTU FIRMY 1. Kiedy rodzi się potrzeba formalizacji firmy? 2. Cele formalizacji 3. Ujemne skutki formalizacji 4. Dokumenty przedstawiające organizację formalną 5. Schemat organizacyjny jako odzwierciedlenie podstawowych cech struktury organizacyjnej 6. Więzi służbowe i funkcjonalne 7. Struktura organizacyjna małego przedsiębiorstwa 8. Organizacyjne problemy wzrostu firmy 8.1. Proces specjalizacji stanowisk pracy i komórek organizacyjnych 8.2. Wyodrębnianie się pionów funkcjonalnych 8.3. Główne funkcje przedsiębiorstwa 9. Decentralizacja zarządzania firmą 10. Przykłady przekształceń organizacyjnych firm. 10.1. Firma „Metrox" - przekształcenie w strukturę dywizjonalną 10.2. Dojrzała struktura dywizjonalną firmy AAB Ltd.... 10.3. Recentralizacja zarządzania firmą „AQUA VITA" CZĘŚĆ DRUGA: WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE BUDOWY REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO 11. Układ hierarchiczny i nazewnictwo jednostek organizacyjnych 12. Organy przedsiębiorstwa jako spółki 13. Spiętrzenie struktury organizacyjnej 14. Formułowanie obowiązków 15. Formułowanie uprawnień 16. Formułowanie odpowiedzialności CZĘŚĆ TRZECIA: MATERIAŁY WYJŚCIOWE DO TWORZENIA REGULAMINU ORGANIZACYJNEGO 17. Postanowienia ogólne 18. Uniwersalne obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność stanowisk kierowniczych 19. Uniwersalne obowiązki, uprawnienia i odpowiedzialność stanowisk wykonawczych 20. Ramowe zakresy zadań dla poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa 20. 1. Działalność podstawowa 20. 2. Techniczne przygotowanie działalności podstawowej 20. 3. Utrzymanie ruchu. 20. 4. Inwestycje i remonty 20. 5. Rynek i handel 20. 6. Finanse i księgowość 20. 7. Gospodarowanie kadrami 20. 8. Bezpieczeństwo i higiena pracy 20. 9. Bezpieczeństwo funkcjonowania obiektów 20.10. Organizacja i zarządzanie 20.11. Kształtowanie jakości 20.12. Obsługa administracyjna firmy 21. Przykłady opisu stanowisk organizacyjnych 21.1. Pięć podstawowych zasad opisu stanowiska organizacyjnego 21.2. Opis stanowiska kierowniczego wysokiego szczebla 21.3. Opis stanowiska wykonawczego
|