WSiP 1984 , str. 264, stan db (podniszczona lekko okładka, zakurzona, nieaktualne pieczątki) ISBN 83-02-02427-9 Wstęp . 1. Przesłanki stosowania technicznych środków dydaktycznych w pracy z dziećmi przedszkolnymi . Określenie, podział i funkcje technicznych środków i materiałów dydaktycznych 2. Psychodydaktyczne aspekty stosowania technicznych środków dydaktycznych w pracy z dziećmi przedszkolnymi II. Możliwości i sposoby wykorzystania środków i materiałów audytywnych 1. Ogólne warunki i zasady stosowania audycji radiowych, nagrań magnetofonowych i płytowych Uwagi wstępne Ogólne warunki i specyfika stosowania audycji radiowych Specyfika i warunki techniczne stosowania nagrań magnetofonowych Ogólne zalecenia i specyfika wykorzystania nagrań płytowych 2. Sposoby włączania audycji radiowych do procesu wychowa wezo-dydaktycznego Rola audycji radiowych w rozwoju dziecka przedszkolnego Rozwijanie mowy dzieci na podstawie audycji radiowych Włączanie audycji radiowych do zabaw tematycznych Możliwości umuzykalniania dzieci przez zastosowanie audycji radiowych Rozwijanie zdolności plastycznych pod wpływem audycji radiowych Przykłady wykorzystania audycji radiowych Sposoby wykorzystania matematycznego cyklu audycji radiowych pt. Dwaj u trzeciego 3. Sposoby wykorzystania magnetofonu i nagrań magnetofonowych Rola nagrań magnetofonowych w rozwoju mowy i innych sfer psychiki dziecka Przykłady zajęć z zakresu kierowania rozwojem mowy Zabawy tematyczne z nagraniami magnetofonowymi Włączanie nagrań magnetofonowych do działalności plastyczno-konstrukcyjnych Zajęcia umuzykalniające z wykorzystaniem nagrań Propozycje wykorzystania nagrań magnetofonowych w czasie przykładowych zajęć 4. Możliwości korzystania z nagrań płytowych Propozycja repertuaru na tle roli nagrań płytowych Przykłady wykorzystania nagrań płytowych w zajęciach III. Propozycje wykorzystania środków i materiałów wizualnych 1. Ogólne warunki i zasady stosowania środków i materiałów wizualnych Uwagi wstępne Specyfika stosowania epigramów Niektóre wskazania dotyczące stosowania przezroczy Ważniejsze wskazania dotyczące stosowania projektogramów Niektóre aspekty filmu niemego Urządzanie sali 2. Wykorzystanie obrazów episkopowych Możliwości wykorzystania obrazów episkopowych Sposoby wykorzystania obrazów episkopowych we wdrażaniu dzieci do czynności samoobsługowych Zestaw obrazów do realizacji działu „Wychowanie społeczno-moralne" w grupie 6-latków Przykłady zajęć 3. Formy i metody stosowania przezroczy Funkcje przezroczy w procesie wychowawczo-dydaktycznym Wykorzystanie przezroczy w rozwijaniu procesów poznawczych Możliwości wykorzystania przezroczy w rozwijaniu mowy Sposoby wykorzystania przezroczy do wzbogacania wiadomości Włączanie przezroczy do realizacji celów wychowawczych Wpływ przezroczy na organizowanie zabaw Włączanie treści przezroczy do zajęć plastyczno-konstrukcyjnych Przykłady wykorzystania przezroczy 4. Możliwości i sposoby wykorzystania projektogramów Treści programowe możliwe do realizacji za pomocą projektoskopu Funkcje ilustratywne foliogramów statycznych i dynamicznych Przegląd ważniejszych sposobów wykorzystania projektoskopu Przykłady zajęć z wykorzystaniem projektoskopu 5. Uwagi o korzystaniu z filmów niemych 6. Wykorzystanie czytników i przeglądarek 7. Możliwości korzystania z tablic IV. Zastosowanie środków i materiałów audiowizualnych w pracy wychowawczo-dydaktycznej 1. Ogólne warunki i zasady stosowania środków i materiałów audiowizualnych Uwagi wstępne Najistotniejsze cechy i diaporamy Niekt6re aspekty techniczne stosowania filmu Niektóre problemy techniczne stosowania telewizji 2. Sposoby wykorzystania filmów dźwiękowych Rola filmu w życiu dziecka przedszkolnego Warunki prawidłowego odbioru filmu Możliwości doboru filmów dla dzieci przedszkolnych Sposoby wykorzystania filmów w kształtowaniu różnych sfer postaw społeczno-moralnych Przykłady rozwiązań praktycznych Możliwości wykorzystania programów telewizyjnych z dziećmi przedszkolnymi Miejsce programów telewizyjnych w całokształcie działalności dziecka przedszkolnego Możliwości wykorzystania programów telewizyjnych w pracy wychowawczo-dydaktycznej Przykłady zajęć z wykorzystaniem programów telewizyjnych 4. Propozycje wykorzystania nagrań magnetowidowych Odtwarzanie inscenizacji Prezentacja sytuacji Wprowadzenie do zajęć i uzupełnienie ich treści Ćwiczenie umiejętności V. Wypracowanie systemu pracy ze środkami technicznymi 1. Uwagi wstępne 2. Przygotowanie nauczycieli do stosowania technicznych środków i materiałów dydaktycznych 3. Przygotowanie warunków lokalowo-technicznych i właściwe wyposażenie przedszkola A. Gromadzenie i wykonywanie we własnym zakresie niektórych technicznych materiałów dydaktycznych Słowniczek technicznych środków i materiałów dydaktycznych (wybór) Bibliografia
|