Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze WSiP 1994, str.292, stan db (podniszczona lekko okładka, zaznaczenia w treści - dość częste, podpisana) ISBN 83-0205336-8 ...Przez „trudności specyficzne", wymienione w tytule Autorka rozumie trudności dzieci, które mimo wysiłku nie potrafią poradzić sobie nawet z łatwymi zadaniami z matematyki. W książce tej omówione są przyczyny takich specyficznych trudności (jest ich wiele), diagnozowanie dzieci ztakimi trudnościami i zarys metodyki zajęć korekcyjno-wyrównawczych. Znaczna część opisanych ćwiczeń i zaleceń opiera się na własnych, bogatych, długoletnich doświadczeniach Autorki. Jest tam wiele ważnych informacji, których nie było dotąd w literaturze polskiej, a są i takie, które są nowością w skali światowej. Jest to książka wybitna... ...Dzieci z trudnościami, o których mowa w tej książce, znajdują się niemal w każdej klasie, w każdej szkole w Polsce, toteż książka ta powinna być dostępna dla każdego nauczyciela, nie tylko dla terapeuty. Informacje w niej zawarte powinny być upowszechniane i mieć wpływ na bieżącą praktykę szkolną. Książka ta powinna się więc znaleźć w każdej szkole podstawowej i w każdym przedszkolu w Polsce. Powinna też być dostępna dla rodziców... (fragment recenzji) Spis treści Część pierwsza Przyczyny specyficznych trudności w uczeniu się matematyki 1. Wstęp. Trudności zwykłe a trudności specyficzne w uczeniu się matematyki. Omówienie treści zawartych w kolejnych rozdziałach. Informacje o badaniach stanowiących podstawę napisania książki / 6 2. Dojrzałość do uczenia się matematyki. Problem wrażliwości i podatności w zakresie uczenia się matematyki na sposób szkolny / 13 3. Dziecięce liczenie podstawą uczenia się matematyki w szkole / 22 3.1. Intuicje matematyczne dostępne dzieciom przedszkolnym. Wyniki badań / 22 3.2. Rozwój dziecięcego liczenia / 35 3.3. Liczenie na palcach. Ograniczenia poznawcze charakteryzujące dziecięce liczenie / 40 4. Rozwój operacyjnego rozumowania i jego znaczenie w uczeniu się matematyki / 46 4.1. Operacyjne rozumowanie w zakresie koniecznym do uczenia się matematyki w warunkach szkolnych. Wyniki badań / 46 4.2. Niski poziom operacyjnego rozumowania przeszkodą w kształtowaniu w umysłach dzieci pojęcia liczby naturalnej / 63 4.3. Intelektualne bariery w rozumieniu sensu zadań tekstowych rozwiązywanych w szkole / 71 4.4. Konsekwencje rozpoczynania nauki matematyki w szkole bez należytych kompetencji intelektualnych / 76 5. Zdolność do swobodnego posługiwania się reprezentacjami ikonicznymi i symbolicznymi podstawą uczenia się matematyki w warunkach szkolnych / 83 5.1. Trzy rodzaje reprezentacji: enaktywna, ikoniczna, symboliczna / 83 5.2. Proste formuły arytmetyczne jako trudne syntezy symboliczne / 88 5.3. Dlaczego dzieciom tak trudno posługiwać się schematami graficznymi w rozwiązywaniu zadań / 95 6. Dojrzałość emocjonalna i jej znaczenie w uczeniu się matematyki / 103 6.1. Zadania matematyczne jako sytuacje trudne / 103 6.2. Zachowania dzieci podczas pokonywania trudności zawartych w zadaniach matematycznych. Wyniki badań / 107 6.3. Rozumowanie i emocje w procesie uczenia się matematyki. Problem blokad emocjonalnych / 118 7. Integracja czynności percepcyjno-motorycznych a uczenie się matematyki w szkole / 125Część druga Diagnoza dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki 8. Podstawy diagnozy działalności matematycznej / 132 9. Zadania badawcze, nietylkodlamoli które warto zrealizować w ramach diagnozy działalności matematycznej dzieci / 139 10. Interpretacja wyników badań. Diagnoza na użytek zajęć korekcyjno-wyrównawczych / 145 Część trzecia Zarys metodyki zajęć korekcyjno-wyrównawczych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki 11. Zajęcia korekcyjno-wyrównawcze: ustalenia terminologiczne i ogólna charakterystyka / 154 12. Teoretyczne podstawy zajęć korekcyjno-wyrównawczych / 160 13. Zasady prowadzenia zajęć z dziećmi / 173 13.1. Zasada stawiania zadań i wymagań na miarę strefy najbliższego rozwoju / 173 13.2. Zasada pełnej opieki wychowawczej i współpraca z dorosłymi zajmującymi się dzieckiem na co dzień / 181 13.3. Zasada akceptacji dziecka i dobrego z nim kontaktu / 183 14. Sposoby konstruowania programów zajęć korekcyjno-wyrównawczych dostosowanych do potrzeb i możliwości dzieci / 185 14.1. Konstruowanie programów — uwagi ogólne / 185 14.2. Program Wojtka, ucznia klasy I / 189 14.3. Program Moniki, uczennicy klasy II / 194 14.4. Program Jarka z klasy zerowej / 197 15. Metody prowadzenia zajęć korekcyjno-wyrównawczych z dziećmi / 201 15.1. Naprzemienne układanie i rozwiązywanie zadań jako sposób prowadzenia zajęć z dzieckiem / 201 15.2. Zastosowanie metod czynnościowych w rekonstruowaniu systemu wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci / 205 15.3. Zajęcia z dziećmi — kwestie organizacyjne / 211 16. Przykładowe scenariusze zajęć z dzieckiem / 215 16.1. Kilka uwag wstępnych / 216 16.2. Schemat własnego ciała i orientacja przestrzenna / 217 16.3. Rozwijanie dziecięcego liczenia / 222 16.4. Konwencje — układanie przepisów gier i respektowanie ich w rozgrywkach / 228 16.5. Układanie i rozwiązywanie zadań / 233 16.6. Klasyfikacja / 237 16.7. Kontynuacje i przekształcenia / 252 16.8. Zrozumienie, że liczba elementów w zbiorze jest stała mimo zmiany ich układu / 260 16.9. Wyznaczanie konsekwentnych serii / 264 16.10. Miara i sens mierzenia. Problem stałości długości przy obserwowanych przekształceniach / 268 16.11. Problem stałości wielkości ciągłych (długość-masa-tworzywo-płyny) / 273 16.12. Różnicowanie zmian zachodzących w czasie. Wprowadzenie do pomiaru czasu / 277 16.13. Rekonstrukcja systemu wiadomości i umiejętności matematycznych — uwagi ogólne / 280 Bibliografia / 283
|