Czytelnik 1968 str 564, stan db+ (podniszczona lekko okładka, przykurzona) ISBN Ponieważ moja działalność artystyczna była ściśle związana z egzystencją i rozkwitem podkasanych muz, tj. warszawską operetką i kabaretem, postanowiłem napisać historię współzawodnictwa operetki i kabaretu. Będzie to rodzaj kroniki teatrów i teatrzyków operetkowych i kabaretowych na przestrzeni 30 lat —od 1909 do 1939 r. Obserwując przez wiele lat i biorąc czynny udział w pracy tych dwóch rodzajów teatrów, zauważyłem, że bardzo często teatry te opierały się na tych samych aktorach. Niejednokrotnie najlepsi aktorzy operetkowi przechodzili do kabaretu i odwrotnie, a autorzy tworzyli swoje teksty na potrzebę kabaretu czy operetki, względnie adaptowali je czy nawet autoryzowali obce teksty w miarę potrzeb dla jednej czy drugiej muzy. Odczuwało się jednak również stałe współzawodnictwo, rezultatem którego była ciągła zmiana zainteresowań widzów tymi teatrami. Kiedy następował rozkwit kabaretów, publiczność odwracała się od operetki, a kiedy znów dawał się odczuć przesyt kabaretem, operetka stawała się większą atrakcją. Chcąc zatem przekazać czytelnikom te kolejne wahania, postanowiłem start tych zawodów rozpocząć od powstania pierwszego kabaretu warszawskiego. SPIS TREŚCI Podkasane muzy . Lata rozkwitu operetki Zmierzch hegemonii operetki Żywiołowy rozwój teatrzyków U progu drogi artystycznej Ludwik Śliwiński Ludwik Heller i gwiazdy Spotkanie z Zimajerką , Współpraca z Wiktorią Kawecką Kazimiera Niewiarowska Od Lucy Messal do Żuli Pogorzelskiej „Morskie Oko" i inne Włast contra Jarossy . Podkasana muza w teatrach dramatycznych Nieustanne współzawodnictwo dwóch podkasanych muz Indeks nazwisk
|