PAX 1980, str. 190, stan db+ (podniszczona obwoluta) ISBN 83-221-0133-x Listy o modlitwie i moralności odsłaniają wszystkie zalety umysłu, postawy duchowej i stylu C. S. Lewisa. Owe zalety to analityczna dociekliwość i dbałość o rzetelne uzasadnienie własnych przekonań; zrozumienie i tolerancja dla przekonań odmiennych, umiejętność dostrzegania w nich raczej tego, co dobre, niż tego, co złe; jasność i elegancja wykładu, humor opisów, ciepła, by tak rzec, przekora argumentów, gdy jest ku temu sposobność, ale też, gdy potrzeba, skupienie i stanowczość. A także dar dialogowania, prowadzenia rzeczywistej rozmowy, jak w Listach o modlitwie (oryg. Prayer: Letters to Malcolm), kierowanych do przyjaciela, czy w Listach o moralności (oryg. The Screwtape Letters), pisanych przez diabła. A przy tym wszystkim Lewisowi chodzi o sprawy dla chrześcijanina podstawowe i zarazem niezmiernie interesujące. W Listach o modlitwie o tę szczególną postać łączności z Bogiem — o modlitwę w całym bogactwie jej psychologicznych i metafizycznych aspektów. W Listach o moralności o kwestię obecności, natury, roli i miejsca zła w świecie stworzonym przez Boga. Urodzony w 1898 r. C. S. Lewis wiele lat (1925-1954) wykładał w Magdalen College w Oksfordzie. W 1954 r. został profesorem literatury średniowiecznej i renesansowej w Cambridge. Był ateistą, a dopiero w 1929 r. przeżył nawrócenie. Znał przeto z wewnętrznego doświadczenia postawę odrzucenia Boga i przeżycie dochodzenia do Boga. Wiele pisał — z głośniejszych, przekładanych na wiele języków prac wymieńmy tylko The Problem of Pain, Merę Christianity, The Four Loves. Pisał też urzekające książki dla dzieci, a także uprawiał science fiction. Zmarł w 1963 r. w Oksfordzie. 44
|